Автосервиз GoPlus
Search
Close this search box.
Скъпи клиенти, сервизът ще е затворен на 23-ти Септември. Желаем Ви светъл празник на Независимостта!
Полезна информация
3 Факта за моторното масло, които трябва да знаете

3 Факта за моторното масло, които трябва да знаете

Моторно масло – вискозитет

Какво е SAE вискозитет?

SAE означава Общество на автомобилните инженери. SAE разработи цифрова система за класификация, за да определи вискозитета или плътността на маслото. Оригиналните степени на вискозитет бяха всичките едностепенни, напр. типично моторно масло от този тип беше SAE 30. Това беше вискозитет при работната температура. По принцип, колкото по-голямо е числото на едностепенното масло, толкова по-плътно би било маслото при работна температура. Това е чудесно при достигане на работна температура, но недостатъкът е, че маслото също ще бъде по-плътно при ниска температура, което затруднява изпомпването и влошава смазването там, където е необходимо.

 

таблица със съществуващите вискозитети на мотоно масло

 

Многостепенните масла се появиха като решение на този проблем. Многостепенното масло е такова, което отговаря както на изискванията за вискозитет при ниска температура „W“, така и на изискванията за „работна температура“ от 100 ° C. Многостепенните масла са разработени да преминат тестове за вискозитет при различни тегла. Например 10W-40 отговаря на изискванията за 10-тегло при ниски температури и 40-тегло масло при високи температури.

За моторните масла също има спецификация, която трябва да бъде изпълнена при 150 ° C, известна като температура на загуба на вискозитет (HT / HS). Това изпитване се прави, за да се симулира какво се случва в зоните с високо натоварване на двигателя, т.е. лагери, гърбици и др. То измерва вискозитета и показва дебелината на масления филм при прекомерно висока скорост на въртене. Маслото, което е твърде тънко при тези условия, може да не осигури необходимата защита и да не предотврати значително износване на тези критични части на двигателя.

Centipoise (cP) и Centistokes (cSt) са единиците, в които се измерват динамичния и кинематичния вискозитет.
Таблица 1 показва сравнение на различни степени на вискозитет спрямо температурния диапазон.

Разбиране на вискозитета

Цифрата пред „W“ означава вискозитета на маслото при студена / стартираща температура (тествана при -10 до -35 ° C в зависимост от класа. Вижте Таблица 2 SAE J300 – Моторни масла отдолу. Колкото по-ниско е първото число, толкова по-бързо протича маслото (изпомпваемост), когато двигателят е студен.

Второто число представлява плътността на маслото при работна температура (100 ° C). Всички масла се разреждат, когато се нагряват. И така, колкото по-високо е второто число, толкова по-малко маслото ще се разреди, когато се нагрее, в сравнение с маслото с по-ниско второ число. Обикновено многостепенните вискозитети се измерват в крива. (Графика 1)

 

графика на крива на вискозитета на моторно масло

 

В примера на Графика 1 и трите масла имат еднакъв вискозитет на работната температура, но различен вискозитет при студена температура.
И трите ще бъдат с подобен вискозитет при работна температура, измерена при 100 ° C

 

графика на зависимостта на вискозитета на моторнота масло от температурата

 

В примера на Графика 2 всичките 4 масла имат еднакъв вискозитет на студена температура, но различни вискозитети на работната температура. Следващата Графика 3 показва разликите между три различни многостепенни масла.

 

графика на зависимостта на вискозитета на моторно масло от температурата - сравнение на 3 различни масла

 

Обществото на автомобилните инженери (SAE) задава параметри за многостепенни масла и вискозитети на базата на вискозитет, изпомпване и кинематичен вискозитет (cST), измервани при работна температура. Таблицата по-долу показва тези изисквания. (Таблица 2)

таблица с параметрите на вискозитета на моторното масло

 

Постоянно или временно разкъсване на полимера

Диаграмите по-долу показват двата вида разкъсване на полимерните молекули, които могат да възникнат при подобрители на индекса на вискозитет (VII). Окончателното разкъсване се определя като физическо разпадане на полимера (VI Improver) на по-малки парчета и следователно маслото страда от трайна загуба на вискозитет. Временно разкъсване се получава, когато полимерът е смачкан, но не се разпада и следователно се връща обратно до първоначалния си размер след преминаване през зоната на силно напрежение. (Фиг. 1)

 

разрушаване на полимера в моторните масла

 

Ефектът на разкъсване се появява, когато маслото се прокара през зони с плътни хлабини или е „смазано“ (напр. отвора на гърбицата към кобилицата) и ако междината е твърде малка, тогава полимерът ще се разкъса. (Фиг. 2)

 

фигура онагледяваща начина на мазане на моторното масло

 

Моторните масла Penrite 10 Tenths Racing са формулирани така, че не губят вискозитета си и не използват никакви полимери. За постигане на желаните степени на вискозитет се използва специална комбинация от базово масло. По този начин в маслото няма компоненти, които могат да страдат от постоянни разкъсвания, така че маслото запазва първоначалния си вискозитет през целия цикъл на живот до смяната.

Сравнителна класификация на вискозитета

(Таблица 3)

 

Сравнителна таблица на свойствата на мазане на моторното масло

 

Хидродинамично и Гранично смазване

При нормални условия на скорост и натоварване, две метални повърхности са ефективно разделени от смазващ филм, състояние, известно като хидродинамично или дебелослойно смазване. Увеличаването на натоварването или увеличаването на скоростта спомага за контакта метал към метал. Това води до повишаване на температурата в контактната зона, което се дължи на топлината от триене. Последицата е загубата на вискозитет на смазката, която намалява филмообразуващата способност на смазката и способността да се сведе до минимум контактът метал-метал. При тези условия, естеството на смазването се променя от хидродинамично към смесен филм до гранично или тънкослойно смазване. (Фиг. 3)

 

фигура показваща разликата в свойствата на мазане на моторното масло при ниска и висока температура на двигателя

 

На база на подробната информация изложена тук е пределно ясно, че избора на масло е от съществено значение за състоянието на автомобилния двигател. В Автосервиз Гоу Плюс поемаме ангажимент да сменим маслото на автомобила ви с такова отговарящо на спецификацията на двигателя и препоръките на производителя. Относно цените за смяна на масло и филтри, повече информация можете да откриете тук.

 

(елементи от тази статия са заимствани от уебсайта на Penrite Oil)

0

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

bg_BGБългарски