Скъпи клиенти, сервизът ще е затворен между ... и ...
Good to know
Подгответе се за зимата – проверете своя акумулатор

Prepare for the winter - check your battery

Тестовете на батериите помагат предварително да се открият неизправности в батерията. Затова в идеалния случай водачите трябва да проверяват батериите си в сервиз поне веднъж годишно преди зимата. Това гарантира вашата мобилност и ви предпазва от допълнителни разходи и неочаквани повреди. В крайна сметка нищо не създава повече проблеми от батерията, която все още осигурява достатъчно мощност за светлините, но е твърде слаба, за да стартира двигателя.

Това е преживяване, което повечето шофьори са имали: качват се в колата си, завъртат ключа и нищо не се случва. Диагноза: изтощена батерия. Но противно на общоприетото схващане, не студът спира батерията да работи, а горещите летни температури през предходните години.

Summer heat causes premature battery discharge

Drivers believe that cold negatively affects batteries, but heat is what causes their failure. An ambient temperature of +20°C is optimal for the battery. But in the summer, temperatures frequently rise above +30°C that results in premature wear. Often, it does not affect performance during the warm months, but it shows up when cold days start. Then the starter motor needs more power to turn the heavier for turning engine.

Като правило, химическата реактивност се удвоява за всеки 10°C на повишаване на температурата. Това причинява експоненциално покачване на химическата реактивност и следователно води до по-вредни фактори като корозия на мрежата. Подобно на ръждата по корпусите, корозията на мрежата също води до разлагане на оловната сплав вътре в батерията. Тъй като мрежата улеснява провеждането на ток в електродите и формира механичния скелет за активната маса, тези две задачи на мрежата се изпълняват все по-зле, поради което високите температури през лятото ускоряват стареенето и повреждат батерията.

Основни причини за неизправности на батерията

Неизправността на батерията има две основни причини: износване и процес на стареене. Износването е лесно за разбиране, когато разглеждате автомобилни гуми: колкото повече шофирате и колкото по-спортен е вашият стил на шофиране, толкова по-бързо е износването. Това е подобно на акумулатора: колкото по-често и по-дълбоко се разрежда акумулатора на автомобила и колкото повече електрически консуматори изтощават батерията, толкова по-голямо е износването. Освен това, ако използвате автомобила си рядко или най-вече на къси разстояния, алтернаторът не може да зареди напълно батерията, докато потребителите на електричество продължават да я разреждат.

На това може да се противодейства с правилната технология на батерията. Например, ако имате превозно средство с функция старт-стоп, определено се изисква технология AGM или EFB. Конвенционалната SLI батерия не е предназначена за тези приложения и следователно се износва доста бързо.

Мощността на AGM батерията може да бъде от полза и за автомобили без система старт-стоп: технологията AGM предлага по-високи резерви на мощност, от което конвенционалните автомобили без старт-стоп се възползват под формата на по-дълъг живот на батерията. AGM батерията може да се справи и с екстремни външни температури, докато конвенционалната стартерна батерия реагира на силен студ и топлина с бърз спад на капацитета и се разрежда по-бързо. Това беше показано в теренно проучване в Дубай, където автомобилите със старт-стоп система и оборудвани с конвенционални батерии отказаха след 5 до 6 месеца, докато сравнителен парк, оборудван с AGM батерии, остана мобилен до края на теста след 12 месеца.

Не е възможно да се правят общи изявления относно експлоатационния живот и процеса на стареене, тъй като експлоатационният живот зависи от фактори като тип батерия, околна температура, брой цикли, дълбочина на разреждане или честота на използване. Независимо от това, износването в крайна сметка влияе върху процеса на стареене и по този начин на експлоатационния живот на батерията.

Защо повечето промени в батерията са през зимата

Летните горещини причиняват щети на батерията и по-високите температури повишават нивото на химическа реакция. Това важи за температури над 20°C. Ако температурите спаднат под 20°C, процесите в батерията се забавят. Вземайки 20°C като оптимални, химичната реакция при 10°C спада до 50% и в точката на замръзване тя е до 25%. Това означава, че производителността на батерията може да бъде перфектна през лятото при 20°C, докато през зимата отказва при 0°C и батерията трябва да бъде сменена.

0

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

en_GBEnglish (UK)